Vanhan hautausmaan muistolehto

Vanhan hautausmaan muistolehto kesällä.

Kirkkotie 10, 74120 Iisalmi

Historiaa

Vanhan kappelin viereen vihittiin käyttöön 17.10.2009 Vanhan hautausmaan muistolehto. Muistolehdon vihki käyttöön lääninrovasti Jukka Koivusalo

Noin 2000 m2:n suuruisen muistolehdon on suunnitellut lapinlahtelainen arkkitehti Hannu Puurunen. Valaistulla alueella olevat istutukset ja hautapaikat on suunnitellut hortonomi Jarmo Väisänen Jyväskylästä. Uurnapaikkoja lehtoon tulee yhteensä noin 4500 kpl. Yhteismuistomerkit alueelle on toimittanut Sukevan Kivi Oy ja ne ovat Vehmaan punaista graniittia.  Käytännön rakentamisen on toteuttanut Maarakennus Salonen Oy Iisalmesta.

Alueena muistolehto on kaksiosainen. Keskialueelle vainajat haudataan ilman uurnaa ja reuna-alueille vainajan tuhka uurnassa.

Postiosoite on Ilvolankatu 14b, 74100 Iisalmi.

Keskialueelle vainajan tuhka kätketään nurmen alle, vain sulan maan aikaan. Uurna voi olla omaisten tai seurakunnan omistama siirtouurna ja sirottelu voi tapahtua omaisten toimesta suntion avustamana. Omaisille ei ilmoiteta tarkkaa hautapaikkaa.

Kukkia ja kynttilöitä voi viedä vain keskellä oleville yhteismuistomerkeille, joita on 13 kappaletta, samoin kuin muistolehdon eteläreunassa olevalle isolle ristille. Aluksi tällä alueella on käytössä 1200 hautapaikkaa ja lopullisesti 3000 paikkaa.

Reuna-alueelle (itäpuoli) vainajan tuhkauurna lasketaan noin 60 cm syvään hautaan ja se voi tapahtua sulan maan aikaan. Omaisille ilmoitetaan kyseessä oleva uurnapaikka.

Puolisoa varten yhteismuistomerkkiin voi lunastaa toisen laatan paikan viereen ilman tekstiä (hallinta-aika 25 vuotta). Yhteismuistomerkkien nimilaatat ovat ruostumatonta terästä kooltaan  130 mm x 70 mm x 4 mm.  Omaiset maksavat seurakunnalle nimilaatan kaiverruksesta ja kiinnityksestä. Seurakunta tilaa nimilaatat ostopalveluna. Nimilaatat kiinnitetään useita kerrallaan kuolinjärjestyksessä.

Kukat ja kynttilät lasketaan vain yhteismuistomerkeille, joita tällä alueella on 8 kpl tai alueen eteläreunassa olevalle isolle ristille. Aluksi alueella on käytössä 800 uurnapaikkaa ja lopullisesti 1600 paikkaa.

Muistolehdon eteläreunan isolle ristille voi tuoda kukkia ja kynttilöitä vuoden ajasta riippumatta sekä myös muiden tilaisuuksien aikana. Kappelissa tai kirkossa toimitetun vainajan siunauksen jälkeen kukkalaitteet voi viedä yhteismuistomerkeille tai isolle ristille ennen uurnan/tuhkan maahan laskemista.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti