Kangaslammin hautausmaa

Kangaslammin hautausmaan portti.

Kangaslammintie 38, 74130 Iisalmi

Historia ja muistomerkit

Kaupunki lahjoitti silloiselle seurakunnalle vuonna 1920 noin kolmen hehtaarin alueen ja seurakunta osti myöhemmin saman verran lisää.

Kangaslammin hautausmaalla sijaitsee mm. muistomerkki 17.2.1940 tapahtuneen ilmapommituksen uhreille. 30 vainajaa on haudattu muistomerkille ja 12 vainajaa sukuhautoihin. Muistomerkin paljastusjuhla oli toukokuussa 1958, piispa Eino Sormunen toimittaman piispantarkastuksen yhteydessä. Puheen piti rovasti Martti Ervola.

Muistomerkki on tehty punaisesta graniitista. Muistomerkki on kivipaasi, joka on noin kaksi metriä korkea ja joka on noin metrin halkaisijaltaan. Kivipaadessa on 30 muistomerkin luokse haudatun nimet kullatuin kirjaimin. Kivessä on kuvattuna kolme pommia, jotka ovat tulossa ylhäältä alaspäin kohteenaan äiti, jolla on lapsi sylissään. Muistomerkin omistaa ja hoitaa sekä asiakirjat arkistoi Iisalmen seurakunta.

Lisäksi hautausmaalle on haudattu Iisalmessa vaikuttaneita kulttuurihenkilöitä.

Toistuvat tapahtumat

Ilmapommituksen vuosipäivänä seurakunta ja pommituksessa kuolleiden vainajien omaiset sytyttävät muistokynttilät. Eri järjestöt tuovat muistomerkille muistopäivänä seppeleitä. Koululaiset käyvät muistomerkillä ja tuovat sinne kynttilöitä.

Opastus: Muistomerkki mainitaan Kangaslammin hautausmaan opastetaulussa, joka on hautausmaan portin pielessä. Hautausmaa on merkitty Iisalmen kaupungin matkailuesitteen karttaan.

Kangaslammin läheisyydessä, vanhan Kuopioon johtavan tie varrella sijaitsee seurakunnan toinen käyttöhautausmaa.

Kangaslammin hautausmaan pohjoispäässä olevalla portilla on opastaulu, josta näkyvät hautausmaan osastot. Kangaslammin hautausmaan osastokartan näet myös tästä.

Hautausmaan pääportti siajitsee Kangaslammin kappelin edessä, Kangaslammintie 38. Lisäksi hautausmaalle pääsee myös pohjois- ja eteläpäässä olevista porteista.

Muualle haudattujen muistomerkki sijaitsee hautausmaan keskiristeyksessä, jonne voi tuoda kukkia ja kynttilöitä.

Wc-tilat ovat avoinna kappelissa toimitusten aikana.

Postiosoite: Ilvolankatu 14b, 74100 Iisalmi

Esteetön kulku Esteetön kulku