Ennakkoäänestys käyntiin viime vaaleja vilkkaammin

Seurakuntavaalien ennakkoäänestyksen ensimmäisenä päivänä äänestettiin vilkkaasti. Iisalmessa ja Lapinlahdella äänestettiin selvästi viime vaaleja innokkaammin. Sonkajärvellä äänestäjiä riitti ruuhkaksi asti.

Arja Toivanen_Ennakkoäänestys 06112018 Sonkajärvi_THUMB.jpg

Iisalmessa ennakkoäänestämässä kävi eilen tiistaina 6.11. yhteensä 143 henkilöä. Tämä on 1 prosentti seurakunnan äänioikeutetuista. Edellisissä vaaleissa ensimmäisen päivän ennakkoäänestäjiä oli 132.

Lapinlahdella ensimmäisenä päivänä seurakuntatoimistossa ennakkoon äänesti peräti 73 henkilöä ja tämä on 1,7 prosenttia seurakunnan äänioikeutetuista. Edellisissä vaaleissa äänestäjiä oli 59 henkilöä ja äänestää sai kahdessa eri pisteessä.

Sonkajärvellä aloituspäivänä äänesti hienot 86 henkilöä ja tämä on jopa 3 % kaikista Sonkajärven äänioikeutetuista. Edellisissä vaaleissa ensimmäisenä päivänä äänestäjiä oli 56.

”Oli ilahduttavaa huomata, että ihmiset ovat innostuneet seurakuntavaaleista. Tänä vuonna ennakkoäänestys kestää lauantaihin saakka, joten toivotaan, että tämä kannustaa ihmisiä äänestyskopeille vielä lisää, koska näin ennakkoon äänestämään pääsevät hekin, jotka eivät arkena vielä ehtineet”, kertoo Lapinlahden seurakunnan kirkkoherra Lauri Jäntti.

”Sonkajärvellä oli aamulla ihan ruuhkaa, kun seurakuntatalon ovet äänestäjille avautuivat,” kertoo palvelusihteeri ja vaalivirkailija Arja Toivanen Sonkajärven seurakunnan äänestyspaikalta.

Ennakkoäänestys päättyy lauantaina 10.11. klo 18.00 ja seurakuntien lopullinen ennakkoäänestysprosentti selviää vasta tuolloin.

Seurakuntavaaleissa ennakkoon voi äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa ympäri Suomen. Tämän tiedotteen ennakkoäänten lukumäärissä ei ole mukana muilla paikkakunnilla seurakuntiemme ehdokkaita äänestäneet tai paikkakunnillamme muiden seurakuntien ehdokkaita äänestäneet. Ennakkoäänet vahvistetaan virallisesti ensi viikon vaalilautakuntien kokouksissa. Vahvistukseen saadaan mukaan myös postitse saapuvat muualla äänestäneiden äänet.

Varpaisjärven ja Pielaveden seurakunnissa on sopuvaalit, joten näissä seurakunnissa seurakuntavaalien äänestystä ei erikseen järjestetä.

Iisalmen seurakunta, vs. kirkkoherra Risto Huotari, 044 7335 200, risto.huotari@evl.fi
Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi
Sonkajärven seurakunta, kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi

2018-11-07 09:47:00.0