Alttaritaulu ja kirkon muu koristelu

Nykyinen alttaritaulu on turkulaisen taiteilijattaren Aleksandra Såltinin maalaama "Kristuksen kirkastuminen" v. 1886. Kristus on esitetty valkeassa puvussaan kirkastusvuorella. Kaksi miestä Jeesuksen rinnalla ovat Mooses lakikirjoineen ja profeetta Elia. Etualalla ovat hänen lähimmät opetuslapsensa Pietari, Johannes ja Jaakob vanhempi.

Tätä ennen alttaritauluna oli arkkitehti Sjöströmin piirustuksen mukaisessa rakennetussa alttarilaitteessa ristin, punaisen käärinliinan ja Aatamin kallon muodostama crux nuda. Sitä ennen eli nykyisen kirkon alkuaikoina vuonna 1788 Johan Scheidermanin maalaama "Ehtoollisen asettaminen" poistettiin v. 1877 huonokuntoisena ja vietiin myöhemmin joidenkin muiden esineiden kanssa Kuopion museoon. Esineiden kohtalo on nyt tuntematon.

Iisalmen toisessa kirkossa ei vielä 1700-luvun alussa ollut alttaritaulua. Jonkinlainen alttaritaulu sinne kuitenkin hankittiin, mutta siitä ei ole mitään tarkempaa tietoa.

Klassistinen alttarilaite on arkkitehti Rafael Blomstedtin piirustuksen mukaan tehty vuonna 1927. Sen otsakaaressa on kirjoitus Kunnia Jumalallle! Alttaritaulua kehystävät pylväät ovat korinttolaista tyyliä.

Kirkon muu koristelu

Saarnastuoli ja kuoriaita

Toisessa kirkossa ollut saarnastuoli palveli nykyisessä kirkossa aina 1870-luvulle saakka. Sitä ei säilytetty, kun se poistettiin vuonna 1877. Arkkitehti Sjöström piirsi uusgoottilaisen saarnatuolin, numerotaulun ja alttarin ja ne siirrettiin kirkkomuseoon vuonna 1927. Nykyisen saarnatuolin suunnitteli arkkitehti Rafael Blomstedt ja rakensi Pekka Kauppinen eli Vattumäen Pekka Iisalmesta v. 1927. Edelleen samana vuonna valmistui kuvanveistäjä Hannes Auteren tekemä voitonlippua pitelevä uhrikaritsaveistos. Karitsa kuvaa Kristusta, joka uhrattiin syntiemme vuoksi. Jeesus on Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin (Joh. 1:29).

Vuonna 1927 valmistui myös Taito Oy:n tekemä, alttaria ympäröivä koristeellinen kuoriaita, jossa on kirjaimet IHS. Ne ovat Jeesus-sanan kolme ensimmäistä kirjainta ja ne voidaan lukea myös latinankielellä Iesus Homo Salvator, Jeesus ihmisten pelastaja. Aidassa on myös kirjaimet INRI. Ne kirjoitettiin Jeesuksen ristin yläpuolelle latinaksi: Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum = Jeesus Nasaretilainen, Juutalaisten Kuningas.

Muu sisustus ja symboliikka

Kirkkosalin keskiristeyksessä oleva kruunu on Helanderin valmistama 1800-luvulta ja sivulehtereillä olevat kattokruunut ovat peräsin ensimmäisestä kirkosta 1600-luvulta.

Kirkon lehterikaiteita kiertävät Scheidermanin maalaamat opetuslapsista ja Raamatun tapahtumista kertovat kuvat peitettiin 1800-luvulla ja löytyivät  vuonna 1927 tehdyssä remontissa.

Kirkkosalissa olevat seinäpylväät ovat joonilaista tyyliä. Pylväissä ovat kalan ja kyyhkysen kuvat. Kalasta tuli varhaiskristittyjen vainojen aikana kristittyjen salainen merkki, jolla he tunnistivat toisensa. Kala on kreikaksi ikthys. Kun otettiin sen kreikankieliset kirjaimet alkukirjaimiksi, voitiin muodostaan teksti, joka on käännettynä Jeesus, Kristus, Jumalan Poika, Pelastaja.

Kyyhkynen symboloi Pyhää Henkeä ja se kuvataan aina alaspäin laskeutuvaksi. Raamatussa kerrotaan Jeesuksen kasteen yhteydessä, että Pyhä Henki laskeutui hänen päälleen tavalla, joka muistutti kyyhkystä.

Sisustukseen kuuluivat myös Taito Oy:n tekemät messinkikruunut, alttarikyntteliköt ja seinälampetit sekä Salmenlinnan suunnittelemat alttari – ja saarnastuolivaatteet.

Kuoriosassa on myös lukupulpetti ja kastepöytä, jotka ovat lapinlahtelaisen arkkitehti Hannu Puurusen v. 2000 suunnittelemat.

Kirkkotekstiilit

1700-luvun tekstiileistä on vain kaksi mainintaa: piispantarkastuksessa v. 1738 kehotettiin hankkimaan alttarivaate ja vuonna 1771 ostettiin mustat alttariverhot. Arkkitehti Blomstedt suunnitteli vuonna 1927 punaisesta sametista tehdyn pelikaanikoristeisen alttarivaatteen. Vuonna 1972 hankittiin Helmi Vuorelmalta tekstiilitaiteilija Marja Mannisen suunnittelemat antependium, kirjaliina ja kalkkiliina.

Nykyiset käytössä olevat kirkkotekstiilit on hankittu kuopiolaiselta Hanna Korvela Designista vuonna 2003. Kasukat, stolat, antependium, kalkkiliinat sekä kirjaliinat uusittiin.

Alttaritaulu
Kustaa Aadolfin kirkon saarnastuoli.