Seurakunnan historiaa

Iisalmen asutus alkoi 1500-luvulla. Iisalmen kirkko- ja hallintopitäjä perustettiin 15.2.1627 Tavinsalmen eli Kuopion seurakunnasta Ruotsi-Suomen kuningas Kustaa II Aadolfin käskykirjeellä. Sitä ennen Viipurin hiippakunnan piispa Olaus Erici Elimaeuks antoi määräyksen Kuopion pitäjän pohjoisimman osan muodostamisesta itsenäiseksi kirkkopitäjäksi.

Ensimmäiseksi kirkkoherraksi määrättiin Niilo Pietarinpoika Roiva eli Roivainen.

Iisalmen seurakunta oli laaja rajoittuen pohjoisessa Pohjanmaahan ja Paltamoon, lännessä Hämeen ja Savon vanhalle heimorajalle sekä idässä Käkisalmen lääniin kuuluvaan Pielisjärveen.

Iisalmen suuresta kirkkopitäjästä erosivat myöhemmin omiksi seurakunniksi

• Pielavesi 1811
  • Lapinlahti 1858
  • Kiuruvesi 1862
  • Iisalmen kaupunkiseurakunta 1912
  • Sonkajärvi 1920 ja
  • Vieremä 1920.

Nykyinen Iisalmen seurakunta muodostui vuonna 1970 maaseurakunnan ja kaupunkiseurakunnan yhdistyessä yhdeksi seurakunnaksi. Vuonna 2011 Iisalmen seurakunta liittyi osaksi Ylä-Savon seurakuntayhtymää.

Iisalmen Pyhän Ristin kirkko, Kustaa Aadolfin kirkko ja Iisaaren leirikeskus

YouTube-video