Iisalmen vuoden 2022 Lucia-neito on Lilla Hynynen

Iisalmen vuoden 2022 Lucia-neito on 9-luokkalainen Lilla Hynynen. Perinteistä kaikille avointa Lucia tapahtumaa vietetään tiistaina 13.12. Pyhän Ristin kirkossa klo 14.00 alkaen.

Lilla Hynynen.

Iisalmen vuoden 2022 Lucia -neito Lilla Hynynen.

Juhani Ahon koulun 9-luokkalaisista neidoista valittava Lucia-neito on koululaisille jo traditio.

- Kivaltahan se tuntui päästä Luciaksi, Hynynen kertoo.

Pienestä pitäen musiikkia harrastanut Hynynen laulaa myös Lucia –juhlassa.

-Esitän Lucia –tapahtumassa Joululaulun muutaman kaverin kanssa. Kappale on myös lempi joulukappaleeni, Hynynen paljastaa.

Laulamisen lisäksi Hynynen harrastaa viulun soittamista. Musiikki on vielä harrastus, mutta ammatti musiikin parissa ei ole pois suljettu.

-Ainakin tässä vaiheessa ajatus ammatista musiikin parissa tuntuu hyvältä, mutta en osaa vielä varmaksi sanoa, Hynynen pohtii.

Kaikille avoin Lucia –tapahtuma vietetään Pyhän Ristin kirkossa

Lucia-tapahtuma on kaikille avoin, koko perheen lämminhenkinen ja jouluinen hiljentymishetki kiireen keskellä. Noin 30 minuuttia kestävässä tapahtumassa Juhani Ahon koulun Lucia-neidot esiintyvät soittaen ja laulaen.

-Esiintyminen jo hieman jännittää, Hynynen naurahtaa.

Lucia juhlalla on pitkät perinteet Juhani Ahon koulun joulun odotuksessa. Juhlaa on vietetty vuodesta 2012 alkaen.

Lucia-juhlan järjestävät yhteistyössä Iisalmen seurakunta, Iisalmen kaupunki ja Juhani Ahon koulu.

Lucian -päivää vietetään 13.12. Pyhän Lucian muistoksi. Juhla periytyy monien muiden vuotuisjuhlien tapaan katolisesta pyhimyskalenterista. Suomessa Lucian päivää on vietetty pitkään erityisesti ruotsinkielisissä piireissä. Nykyisin päivää vietetään yhä useammin myös suomenkielisten keskuudessa.

2022-12-01 09:41:00.0