Tuomasmessu antaa tilaa epäilijöille, etsijöille ja kriitikoille

Pääsiäispäivänä 9.4.2023 klo 17.00 Iisalmen Kustaa Aadolfin kirkossa järjestetään matalankynnyksen jumalanpalvelus, Tuomasmessu. Messu on avoin kaikille taustoista riippumatta. Siellä jokaisella on tilaa olla sellainen kuin on.

Kuva 603_L.jpg

Tarkoitus on, että messun ilmapiiri on lämmin sekä välitön ja sinne on helppo tulla.

- Toivomme, että jokaiselle löytyy messusta jotakin, niin epäilevälle, etsijälle, kriitikolle kuin rukousyhteyttä kaipaavalle, toteaa Iisalmen seurakunnan seurakuntapastori Heli Heikkinen.

Tuomasmessun ydin on rukoileminen, jonka aikana voi lähteä myös liikkeelle.

- Voit käydä katsomassa rukousalttareita, kirjoittaa siellä esirukouspyyntöjä tai käydä laittamassa rukouskiven maljaan. Voit myös pysähtyä Jeesuksen tyhjän haudan äärelle. Alttarilla palvelemme halutessasi esirukouksin ja öljyllä voidellen, Heikkinen kertoo.

Musiikilla ja laululla on tärkeä osa Tuomasmessussa.

-Meille tulee kanttorin bändi soittamaan ja laulamaan mukaan lauluja, Heikkinen kertoo.

Saarnavieraaksi messuun saapuu yläsavolainen väitöskirjatutkija, pastori Anne Heikkinen.

-Hän tuo terveiset Kuopion Hiippakunnan kumppanuuskirkosta, Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisesta kirkosta, Heikkinen mainitsee.

Messun päätteeksi nautitaan kirkkokahvit seurustellen ja Anne Heikkisen kuulumisia kuunnelle.

Tuomasmessu kuuluu erityisjumalanpalveluksiin

Tuomasmessu kuuluu kirkon kokeileviin erityisjumalanpalveluksiin. Messu on saanut nimensä apostoli Tuomaasta, joka epäili Jeesuksen ylösnousemusta. Messun nimi viestii, että tilaisuuteen ovat kaikki etsijät tervetulleita.

Tuomasmessuja on vietetty vuodesta 1988 lähtien. Syntymäpaikkana oli Helsingin Agricolan kirkko.

Heli Heikkinen
Heli Heikkinen