Herättäjä-Yhdistys päätti myöntää vuoden 2027 herättäjäjuhlat Iisalmeen

Herättäjäyhdistyksen hallitus päätti myöntää 25.3.2023 kokouksessa vuoden 2027 herättäjäjuhlat Iisalmeen. Ylä-Savon seurakuntayhtymä sekä Iisalmen kaupunki ovat etukäteen ilmaisseet kiinnostuksensa herättäjäjuhlia kohtaan.

Herättäjäjuhlien pääjärjestäjinä toimivat Herättäjä-Yhdistys sekä paikkakunnan evankelis-luterilainen seurakunta (tai seurakuntayhtymä). Kumppanijärjestäjäksi kutsutaan kunta/kaupunki. Näiden tahojen kanssa Herättäjä-Yhdistys tulee tekemään järjestämiseen liittyvät sopimukset. Virallisten järjestäjätahojen lisäksi herättäjäjuhlien valmisteluun kutsutaan vapaaehtoisia ja yhteistyötahoja paikkakunnalta ja lähiseuduilta.

Herättäjäjuhlat ovat suomen toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat, joille kokoontuu vuosittain 20 000-30 000 kävijää. Herättäjäjuhlien luonteeseen kuuluu, että sinne ovat kaikki tervetulleita. Uskon määrää tai sitoutumista liikkeeseen ei kysellä. Juhlat rakennetaan talkoovoimin. Järjestäjinä ovat paikallinen seurakunta, kunta ja Herättäjä-Yhdistys. Valmistelut on aloitettava noin viisi vuotta ennen juhlia, ja talkoolaisia tarvitaan juhlien aikaan noin tuhat.

Aiemmin Iisalmessa on pidetty herättäjäjuhlat 1942 ja 1965. Edellisen kerran Pohjois-Savossa pidettiin herättäjäjuhlat vuonna 2017 Nilsiässä. Tämän vuoden herättäjäjuhlat järjestetään 14.-16.7. Seinäjoella.

Lisätietoja:

Herättäjä-Yhdistyksen hallituksen päätökset: toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen kalle.hiltunen@h-y.fi, p. 040-577 9195).

Ylä-Savon seurakuntayhtymästä:

hallintojohtaja Katariina Bergbacka 044-7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi ja

Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Iisalmen seurakunnan kirkkoherra Sanna Komulainen, 044 7335 200, sanna.komulainen@evl.fi

Mon Mar 27 10:57:18 EEST 2023