Opastetut hautausmaakierrokset Vanhalla hautausmaalla

Ylä-Savon opaskerholaisten opastuksella tutustutaan historiaan elävästi

Opastettu hautausmaakierros on mukava iltakävely Kustaa Aadolfin kirkon kupeessa sijaitsevalla Vanhalla hautausmaalla, jonne voit tulla yksin tai vaikka yhdessä kesävieraiden kanssa. Ylä-Savon Opaskerho ry:n koulutetut oppaat johdattavat kävelyn aikana alueen mielenkiintoiseen historiaan ja vaiheisiin.

Kustaa Aadolfin kirkkoa ympäröivä vanha hautausmaa on kulttuurihistoriallisesti merkittävä alue, jonka varhaisimmat muistomerkit ovat 1800-luvulta. Hautausmaan pohjoispuolella sijaitsee alueen vanhin rakennus, 1700-luvun alkupuoliskolla rakennettu kellotapuli. Muualle haudattujen muistomerkki löytyy hautausmaan pääportin vierestä.  Kirkkotarhaan on haudattu yksittäisiä kulttuurivaikuttajia mm. kirkkoherra Theodor Brofeldt, kirjailijat Juhani Aho ja Kauppis Heikki, sekä valtiopäivämies Petter Kumpulainen. Lisäksi sieltä löytyy muita muistomerkkejä mm. nälkään kuolleitten muistokivi, Peltosalmen hukkumisonnettomuuden hautamuistomerkki ja Iisalmen Ohenmäen asevarikon onnettomuuden muistokivi.

Kesän aikana Vanhan hautausmaan opastettuja kävelykierroksia on kaikkiaan kolme. Kierros kestää noin 1,5 tuntia. Heinäkuun 14. päivä opaskierroksella tutustutaan Kustaa Aadolfin kirkkoon, kirkkomuseoon ja tehdään lyhyt kierros hautausmaalla. Hautausmaakierrosten tarkemmat aikataulut ovat:

• Ti 30.6. klo 18
  • Ti 7.7. klo 18
  • Ti 14.7. klo 17

Kaikki opastetut hautausmaakierrokset ovat maksuttomia ja kierroksille kokoontuminen tapahtuu hautausmaan pääportilla. Vanhan hautausmaan osoite on Kirkkotie 10, 74120 Iisalmi.

2015-06-01 15:35:54.0