Seurakuntien päättäjät valitaan taas tänä vuonna

Suomen evankelis-luterilainen kirkko valitsee uudet luottamushenkilöt tämän vuoden marraskuussa. Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on 18.11.2018.
Lukkari logo vaali oranssi_THUMB.png

Seurakuntavaalit järjestetään joka neljäs vuosi ja niissä valitaan luottamushenkilöt kirkkovaltuustoihin ja seurakuntaneuvostoihin.

Varsinainen vaalipäivä on 18.11.2018 ja ennakkoäänestys järjestetään 6.–10.11.2018. Äänestysoikeus on kaikilla seurakunnan 16 vuotta täyttäneillä jäsenillä. Seurakuntavaalit ovat toistaiseksi ainoa valtakunnallinen vaali, jossa jo 16-vuotiailla on äänioikeus.

Ehdokasasettelu alkaa maaliskuussa ja päättyy 17.9.2018 klo 16.00. Ehdokkaaksi voi asettua 18-vuotias konfirmoitu seurakunnan jäsen.

Vuoden 2018 vaalien valtakunnalliseksi teemaksi on valittu ”Minun kirkkoni”. Valtakunnallisen kampanjan kohderyhmänä ovat 30–55-vuotiaat, kirkkoon myönteisesti suhtautuvat kirkon jäsenet. Tavoitteena on sekä saada uusia ehdokkaita, että nostaa äänestysprosenttia. Kampanja keskitetään verkkoon, jossa äänestäjät ja potentiaaliset uudet ehdokkaat tavoitetaan parhaiten. Vaaleja vois seurata somessa #minunkirkkoni -tunnisteella.

Valtakunnallinen verkkosivusto – www.seurakuntavaalit.fi – aukeaa 1.3.2018. Sivusto on tarkoitettu yleisölle ja sisältää faktatietoa seurakuntavaaleista sekä ehdokasasettuluvaiheen sisältöjä.

Lähteet: www.evl.fi, Kirkon tiedotuskeskus ja www.seurakuntavaalit.fi

2018-02-21 13:02:00.0