Siioninvirsiseurat

Sunnuntaina 27. heinäkuuta klo 18.00 pidetään perinteiset siioninvirsiseurat Ylä-Savon kotiseutumuseolla, Virrankatu 4.

426574_iisalmi-5541-c44dcd79ac5be35bbc3140730433c493.jpg

Siioninvirret ovat tunnettuja niekuistaan, hengitystauoistaan ja mystiikastaan.

Siioninvirsien uudistusprosessi on meneillään parasta aikaa. Voit kuunnella Kirkkohallituksen musiikin asiantuntija Ulla Tuovisen ja pastori Samuli Korkalaisen haastattelua Lapuan HerättäjäjuhliltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jossa he keskustelevat ohjelman alkupuolella siioninvirsistä, niihden uudistuksesta ja perinteistä.

Tuossa haastattelussa Ulla Tuovinen kertoo Siioninvirsistä, että "Siioninvirsiä veisataan ja niihin kuuluu ryhmän yhteisen hengityksen tuottama soiva lopputulos, sekä perinteisesti siioninvirsiä ei säestetä".

"Säkeistöjen välillä pidetään pieni hengitystauko, jonka alkuperästä on keksitty huikeitakin selityksiä", kertoo Korkalainen. Korkalaisen mielestä suuren joukon on helpompi veisata kun laulamisen lomassa pidetään pieni hengitystauko.

Siioninvirsistä on edelleen sanottu, että ne ovat rukousta, huokausta ja kiitosta Jumalan puoleen; seurustelua Jumalan kanssa.

Siioninvirsiseuroissa su 27.7. on mukana kirkkoherra Janne Bovellan. Eikä haittaa jos et omista omaa siioninvirsikirjaa, sillä niitä voi lainata seurojen ajaksi.

Ennen ja jälkeen seurojen on mahdollisuus tukea museon toimintaa ostamalla kupponen kahvia. Kahvituksesta on vapaaehtoinen maksu.

Siioninvirsiseurat järjestää Iisalmen seurakunta ja Ylä-Savon Kotiseutuyhdistys ry.

Teksti: Erja Vaarala-Saarenpää

Mon Sep 01 15:15:04 EEST 2014