Iisalmen kirkkoherran viran hakumenettely alkaa

Iisalmen seurakunnan kirkkoherra Janne Bovellan on irtisanoutunut virastaan. Kirkkoherran virasta aloitetaan normaali selvitys. Hakumenettelyn ajan virkaa hoitaa sijainen.

Iisalmen seurakunnan kirkkoherra Janne Bovellan jäi virkavapaalle kirkkoherran virasta elokuussa 2018 siirtyen Kuopion hiippakunnan notaarin tehtäviin. Bovellan teki tuomiokapitulille anomuksen irtisanoutumisesta siten, että hänen viimeinen virassaolopäivänsä on 31.12.2018. Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli on 15.11. istunnossaan merkinnyt irtisanoutumisen tiedoksi. Tällä hetkellä kirkkoherran viran sijaisuutta hoitaa Risto Huotari.

Uuden kirkkoherran hakumenettely alkaa

Kirkkoherran virasta alkaa normaali tuomiokapitulin selvitys. Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli on pyytänyt Ylä-Savon seurakuntayhtymältä sekä Iisalmen seurakunnan seurakuntaneuvostolta lausunnot, jossa pyydetään ottamaan kantaa: 1.) julistetaanko kirkkoherran virka haettavaksi ja 2.) mitkä ovat seurakuntaneuvoston käsityksen mukaan Iisalmen seurakunnan kirkkoherran viran erityiset tarpeet. Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiseltä kirkkoneuvostolta pyydetään lausunto talouden ja hallinnon puuttumiskynnyksistä Iisalmen seurakunnan osalta.

Lausunnot pyydetään toimittamaan tuomiokapitulille viimeistään 17.12.2018, jonka jälkeen tuomiokapituli käsittelee asiaa. Tällöin päätetään julistetaanko Iisalmen kirkkoherran virka haettavaksi.

Jos virka tulee haettavaksi, seurakunta voi pyytää vaalitavaksi välitöntä vaalia eli ns. kansanvaalia tai seurakuntaneuvoston toimittamaa välillistä vaalia.

Lisätietoja, notaari Janne Bovellan, 044 7050 604, janne.bovellan@evl.fi
Iisalmen seurakunta, vs. kirkkoherra Risto Huotari, 044 7335 200, risto.huotari@evl.fi

Thu Nov 15 17:40:00 EET 2018