Seurakuntaneuvostot valitsevat kirkkoherran yhä useammin

Yhä useampi seurakunnista valitsee uuden kirkkoherran seurakuntaneuvoston valitsemana. Valintatapa on valtakunnallisesti hyvin yleinen. Iisalmen seurakunta noudattaa valtakunnallista linjaa.

Iisalmen srk uutinen kuva verkko_22_THUMB.png

Suomen evankelis-luterilaisissa seurakunnissa kirkkoherra valitaan joko välittömällä eli ns. kansanvaalilla tai välillisellä vaalilla seurakuntaneuvoston tai kirkkovaltuuston toteuttamana. Valintatapa päätetään ennen viran auki julistamista.

Kuopion, Oulun ja Helsingin hiippakunnissa kaikki uudet kirkkoherrat on viimeisen kahden vuoden aikana valittu välillisellä vaalilla eli seurakuntaneuvoston tai kirkkovaltuuston valitsemana. Helsingin hiippakunnan alueella valintoja oli yhteensä 8, Oulun 6 ja Kuopion 14. Näissä hiippakunnissa seurakuntaneuvostot tai kirkkovaltuustot ovat siis valinneet uuden kirkkoherran poikkeuksetta. Iisalmen seurakuntaneuvosto halusi noudattaa yleisesti käytettyä linjaa.

Kirkkoherralta vaaditaan johtajuustaitoja

Yksi suurimmista syistä vallitsevaan valintalinjaan on seurakuntaneuvostojen mahdollisuus vertailla ehdokkaita hakuvaatimuksissa oleviin kriteereihin. Kirkkoherran valinnassa on hengellisen johtajuuden lisäksi otettava huomioon myös kyky johtaa. Kirkkoherra vastaa seurakunnan taloudesta ja toiminnassa tulee ottaa huomioon jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö sekä taloudellisesti haastavat ajat. Tehtävänä on myös työyhteisön hyvinvoinnista huolehtiminen.

Iisalmen seurakunnan kirkkoherran viran erityisiä tarpeita ovat mm. hyvät vuorovaikutus- ja esimiestaidot, työyhteisöjohtaminen ja pitkäjänteinen seurakunnan kehittäminen. Lisäksi otetaan huomioon sitoutuminen seurakunnan strategiaan ja yhteistyöhön Ylä-Savon seurakuntayhtymän sisällä sekä eri yhteiskunnan toimijoiden kanssa.

Kansanvaaleissa eli välittömällä vaalitavalla kirkkoherraa valittaessa on useissa seurakunnissa päädytty harmittavan alhaisiin äänestysprosentteihin. Äänestyskäyttäytymisen uskotaan olevan yksi syy nykyiseen valintalinjaan.

Kirkkoherraehdokkaat paneelikeskustelussa

Kaikille avoin kirkkoherraehdokkaiden paneelikeskustelu järjestetään ma 27.5.2019 klo 17.00 alkaen Luma-keskuksella (Savonkatu 5). Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla ja paneelikeskustelu klo 17.30.

Iisalmen seurakuntaneuvosto haastattelee ehdokkaat toukokuussa ja valitsee uuden kirkkoherran 25.6.2019 järjestettävässä kokouksessaan. Hakijoista valitaan hakukriteerit huomioon ottaen kokonaisarvion perusteella paras henkilö seurakunnan johtajan tehtävään.

Kirkkoherran virkaa haki määräaikaan mennessä neljä hakijaa. Hakijat ovat kirkkoherra Pirkko Hänninen Hyrynsalmelta, rovasti Kimmo Kivelä Kuopiosta, kirkkoherra Sanna Komulainen Keminmaalta ja pastori Pirkko Olanterä Lapinlahdelta.

Lisätietoja, Iisalmen seurakunta, vt. kirkkoherra Martti Sallinen, 044 7335 200, martti.sallinen@evl.fi ja seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Pertti Laajalahti, 044 0195 204, papi@meili.fi

Lähde: Oulun, Helsingin ja Kuopion hiippakuntien kirkkoherravaalien tilastot

2019-05-10 11:47:00.0