Tervetuloa tutustumaan kirkkoherraehdokkaisiin

Seurakuntalaisilla on mahdollisuus tulla tutustumaan Iisalmen kirkkoherraehdokkaisiin tulevana maanantaina.
Iisalmen srk uutinen kuva verkko_26_THUMB.png

Kaikille avoin kirkkoherraehdokkaiden paneelikeskustelu järjestetään ma 27.5. klo 17.00 alkaen Luma-keskuksella (Savonkatu 5), jossa kirkkoherraehdokkaisiin pääsee tutustumaan. Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla ja varsinainen paneelikeskustelu alkaa klo 17.30. Ehdokkaille oli mahdollisuus lähettää kysymyksiä etukäteen ja kysymyksiä on mahdollisuus esittää myös paneelikeskustelun aikana.

Keskusteluosuutta voi seurata myös verkkolähetyksenä internetin kautta ja linkki löytyy mm. tästä sekä seurakunnan verkkosivujen etusivulta ja Facebook-sivulta klo 17.15 alkaen.

Näin kirkkoherran valinta etenee

Julkisen paneelikeskustelun lisäksi Iisalmen seurakuntaneuvosto haastattelee ehdokkaat. Tätä ennen myös Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli on haastatellut hakijat ja todennut heidät kelpoisiksi Iisalmen seurakunnan kirkkoherran virkaan. Myöhemmin seurakuntaneuvosto lähettää ehdokkaat ulkopuolisen toimijan teettämiin psykologisiin testeihin. Valinta uudesta kirkkoherrasta tehdään 25.6.2019 järjestettävässä seurakuntaneuvoston kokouksessa. Hakijoista valitaan hakukriteerit huomioon ottaen kokonaisarvion perusteella paras henkilö seurakunnan johtajan tehtävään.

Iisalmi halusi noudattaa valtakunnallisesti käytettyä linjaa

Seurakuntien kirkkoherrat valitaan joko välittömällä eli ns. kansanvaalilla tai välillisellä vaalilla seurakuntaneuvoston tai kirkkovaltuuston toteuttamana. Valintatapa päätetään ennen viran auki julistamista.

Kuopion, Oulun ja Helsingin hiippakunnissa kaikki uudet kirkkoherrat on viimeisen kahden vuoden aikana valittu välillisellä vaalilla eli seurakuntaneuvoston tai kirkkovaltuuston valitsemana. Helsingin hiippakunnan alueella valintoja oli yhteensä 8, Oulun 6 ja Kuopion 14. Näissä hiippakunnissa seurakuntaneuvostot tai kirkkovaltuustot ovat siis valinneet uuden kirkkoherran poikkeuksetta. Iisalmen seurakuntaneuvosto halusi noudattaa yleisesti käytettyä linjaa.

Yksi suurimmista syistä vallitsevaan valintalinjaan on seurakuntaneuvostojen mahdollisuus vertailla ehdokkaita hakuvaatimuksissa oleviin kriteereihin. Kirkkoherran valinnassa on hengellisen johtajuuden lisäksi otettava huomioon myös kyky johtaa. Kirkkoherra vastaa seurakunnan taloudesta ja toiminnassa tulee ottaa huomioon jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö sekä taloudellisesti haastavat ajat. Tehtävänä on myös työyhteisön hyvinvoinnista huolehtiminen.

Iisalmen kirkkoherran viran erityisiä tarpeita ovat mm. hyvät vuorovaikutus- ja esimiestaidot, työyhteisöjohtaminen ja pitkäjänteinen seurakunnan kehittäminen. Lisäksi otetaan huomioon sitoutuminen seurakunnan strategiaan ja yhteistyöhön Ylä-Savon seurakuntayhtymän sisällä sekä eri yhteiskunnan toimijoiden kanssa.

Lähde: Oulun, Helsingin ja Kuopion hiippakuntien kirkkoherravaalien tilastot

Lisätietoja, Iisalmen seurakunta, vt. kirkkoherra Martti Sallinen, 044 7335 200, martti.sallinen@evl.fi ja seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Pertti Laajalahti, 044 0195 204

papi@meili.fi

2019-05-23 08:45:00.0