Kynttilät syttyvät ja muistot viipyilevät edesmenneissä pyhäinpäivänä

Kynttilät syttyvät haudoilla, kirkoissa ja kodeissa edesmenneiden muistoksi. Myöhäissyksyn pimeydessä loistavat valot tuovat kauniin muistutuksen toivosta, että vielä valo voittaa pimeyden ja elämä voittaa kuoleman. Pyhäinpäivää vietetään tulevana lauantaina 2.11.

Kirkon kuvapankki_pyhäinpäivä 2019_L.jpg

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa pyhäinpäivän jumalanpalvelukset ja konsertit kutsuvat hiljentymään kirkkoihin. Pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa luetaan vuoden aikana hautaan siunattujen nimet siinä kirkossa, jonka läheisyydessä on vainajan viimeinen leposija tai paikkakunnan pääkirkossa. Poisnukkuneiden rakkaiden muistoksi sytytetään myös kynttilä. Kirkoissa hiljainen ja harras pyhäinpäivä on neljänneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä.

Pyhäinpäivän tapahtumat seurakunnissa

Iisalmen seurakunta

Herättäjänpäivän messu alkaa klo 10 Pyhän Ristin kirkossa ja jatkuu siioninvirsiseuroilla. Pyhäinpäivän iltakirkot alkavat klo 18 Kustaa Aadolfin kirkossa ja Kangaslammin kappelissa. Sunnuntaina 3.11. voi tulla hiljentymään kaikille avoimeen diplomiurkuri Erkki Tynin ”Jumala ompi linnamme” -urkukonserttiin joka alkaa klo 19 Pyhän Ristin kirkossa. Konserttiin on vapaa pääsy.

Lapinlahden seurakunta

Lapinlahdella vietetään pyhäinpäivää edeltävänä torstaina 31.10. ehtoollishartauksia terveyskeskuksen osastoilla, joihin myös omaiset ovat tervetulleita mukaan. Alapitkällä kokoonnutaan pyhäinpäivän aaton iltakirkkoon perjantaina klo 18. Lapinlahden kirkossa pyhäinpäivän iltakirkko alkaa klo 18 ja mukana on myös kirkkokuoro.

Pielaveden seurakunta

Pielavedellä vuoden aikana poisnukkuneita muistetaan pyhäinpäivän aamun klo 10 alkavassa messussa. Illalla kirkkoon voi tulla hiljentymään ”Musiikkia pyhäinpäivänä” -konserttiin, joka alkaa klo 19. Sellisti Sauli Tynin ja urkuri Erkki Tynin konsertissa illan säveltäjänimiä ovat mm. Bach, Webber, Boccherini ja Chopin. Konsertti on avoin kaikille ja maksuton.

Sonkajärven seurakunta

Sonkajärvellä pyhäinpäivän iltajumalanpalvelus alkaa Sukevan kirkossa klo 17 ja Sonkajärven kirkossa klo 19. Jumalanpalveluksissa muistellaan edesmenneitä läheisiä sanan, rukouksen ja virsien äärellä. Molemmissa kirkoissa syttyy kynttilät vuoden aikana poisnukkuneille ja kuullaan heidän nimensä.

Varpaisjärven seurakunta

Pyhän Mikaelin kirkossa Varpaisjärvellä pyhäinpäivän iltakirkko alkaa klo 19. Iltakirkossa muistellaan edesmenneitä läheisiä ja sytytetään kynttilät vuoden aikana poisnukkuneille ja luetaan heidän nimensä. Musiikista vastaa Päivi Lappalaisen lauluoppilaat.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään luterilaisessa pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä. Lisää tietoa pyhäinpäivästä evl:n sivustollaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Oct 28 14:22:00 EET 2019