Kustaa Aadolfin kirkko on palvellut kirkkovieraita jo 240 vuoden ajan

Kustaa Aadolfin kirkon avarien puuholvien suojissa on vietetty elämän ainutkertaisia hetkiä jo 240 vuoden ajan. Kirkossa on kokoonnuttu jumalanpalveluksiin, kiitetty ja ylistetty, polvistuttu ensimmäiselle ehtoolliselle, sanottu rakkaalle ”tahdon”, itketty häissä ja hautajaisissa, koettu surua ja onnea.

Kustaa Aadolfin kirkko 2020 MO_4_pieni.jpg

Iisalmen seurakunta kutsuu juhlistamaan Kustaa Aadolfin kirkon 240 vuoden taivalta, muistelemaan kirkossa koettuja hetkiä ja kokemaan yhdessä historiallisia tunnelmia sunnuntaina 1.3. kello 10 alkavaan perinnejumalanpalvelukseen. Perinnejumalanpalvelusta voi myös kuunnella Radio Sandelsilta suorana lähetyksenä.

Perinnemessuun voi pukeutua ”wanhahtawiin waatteisiin”

Vaatetuksen perusteella arvioituna, osa kirkkovieraista tulee saapumaan juhlamessuun hyvinkin kaukaa menneisyydestä. Perinnejumalanpalvelus etenee vanhalla kaavalla, kuultavat tekstit ja laulettavat virret ovat nekin vanhoja. Perinnejumalanpalvelukseen voi tulla mukaan ”wanhahtawissa waatteissa” tai pukeutua miten itselle sopii. Lähetysemännät tarjoavat kirkkokahvit juhlamessun päätteeksi.

Iisalmen Opaskerhon johtaja Iikka Kauppinen pitää esitelmän Kustaa Aadolfin kirkon historiasta juhlamessun jälkeen.

Tietoa Kustaa Aadolfin kirkosta

Kustaa Aadolfin kirkko on jo kolmas kirkko samalla niemellä. Se valmistui v. 1779 ja on vanhin Pohjois-Savon nykyisistä kirkkorakennuksista. Kirkon rakentamiseen saatiin piirustukset Tukholmasta ja rakennusmestarina ollut Simon Jylkkä-Silvén eli Jylhä (1747–1798) Kalajoelta noudatti niitä tarkkaan. Kustaa Aadolfin kirkko oli kirkonrakentaja, rakennusmestari Silvénin ensimmäisiä kirkkoja. Rakennustarvikkeet koottiin yhteisesti ja rakentamiseen osallistuivat myös mäkitupalaiset, torpparit ja loiset. Kirkkoherra Johan Lagus vihki kirkon 15.3.1780. Kirkon pääoven yläpuolelle kiinnitettiin taulu, johon merkittiin kirkon rakentamisvuosi ja hallitsijan nimi. Taulu on nykyään Kuopion kulttuurihistoriallisessa museossa. Kirkko maalattiin v. 1794 keltaiseksi. Kirkko haluttiin nimetä kruununperillisen, Kustaa Aadolfin mukaan ja nimen käytölle saatiin hallitsijan hyväksyminen myöhemmin syksyllä. Ehtona oli, että seurakunta ei käyttäisi sitä aiheena jonkun lisäanomuksen esittämiseen. Lue lisää https://www.iisalmenseurakunta.fi/kustaa-aadolfin-kirkon-historia

2020-02-21 17:37:00.0