Seurakunnat käsittelevät ehdotusta yhden yhteisen seurakunnan perustamisesta 25.3.

Kirkkoherrat ovat nyt tehneet kantansa mukaisen esityksen seurakuntaneuvostoille. Esityslistoista käy ilmi, että kannat ovat puolesta ja vastaan.

Iisalmen srk uutinen kuva verkko-0.png

Kirkkoherrojen tekemistä päätösehdotuksista käy ilmi, että Iisalmen, Pielaveden ja Keiteleen kirkkoherrat esittävät seurakuntaneuvostolleen aloitteen tekemistä seurakunnan lakkauttamisesta ja yhden yhteisen Ylä-Savon seurakunnan perustamista. Lapinlahden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherrat eivät esitä seurakuntaneuvostoille seurakunnan lakkauttamista ja yhden yhteisen seurakunnan perustamista. Kielteistä kantaa perustellaan yhtenevästi Lapinlahden seurakunnan kirkkoherra Lauri Jäntin laatiman selvityksen perusteella.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntaneuvostot ja Keiteleen kirkkovaltuusto käsittelevät aloitteen tekemistä yhden seurakunnan perustamisesta yhtäaikaisesti 25.3. pidettävässä kokouksessa.

Päätöksenteon vaiheet yhteisen seurakunnan perustamiseksi

Päätöksenteko prosessiin kuuluu se, että seurakuntaneuvostot päättävät tehdä aloitteen seurakunnan lakkauttamisesta, jolloin seurakuntayhtymä purkautuu ja uusi yhteinen Ylä-Savon seurakunta voidaan perustaa. Seurakuntaneuvostojen ja Keiteleen kirkkovaltuuston luottamushenkilöt päättävät aloitteen tekemisestä maaliskuun 25. päivä. Jos yksikin näistä tekee aloitteen, asia etenee yhteisen kirkkoneuvoston ja –valtuuston käsittelyyn, jotka päättävät lausunnon antamisesta Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulille. Tuomiokapituli voi pyytää halutessaan vielä seurakuntaneuvostoilta lausunnon asiasta, erityisesti jos seurakuntaneuvoston päätökset eivät ole yhteneviä. Asiasta päättää lopullisesti Kirkkohallitus. Mikäli yhteinen Ylä-Savon seurakunta päätetään perustaa, alkaa jatkohanke, jossa selvitetään, millä tapaa organisoituminen toteutetaan ja miten konkreettisesti toiminta järjestetään.

Infosivut ylasavonseurakunnat.fi/veto-3-hanke

Esityslistat

Iisalmen seurakunta

Keiteleen seurakunta