Valo voittaa lopulta - vs. kirkkoherra Juha Antikaisen pääsiäistervehdys

Mistä on kyse pääsiäisessä? Se on toki kevään suuri juhla, mutta se on vielä enemmän: pääsiäisessä on kyse ihmisestä, jokaisesta ihmiselämästä.

pääsiäistulppaanit ja enkeli (1).jpg

Pääsiäinen kertoo Jumalan Pojasta, joka tuli ihmiseksi, julisti ilosanomaa rakastavasta ja armahtavasta Jumalasta. Se kertoo Jeesuksesta, joka kuoli ristillä, mutta nousi kuolleista. Pääsiäisvirressä lauletaan: Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi.

Pääsiäinen kertoo ihmiselämästä: jokainen ihminen on tärkeä, jokainen on Jumalan silmissä arvokas. Juuri sinua ja minua varten Kristus tuli tänne. Kertomaan: sinua rakastetaan. Risti on sen hinta, ylösnousemus sen juhla.

Vietin nuorena yön luodolla ystävien kanssa. Jutellen, nuotiota polttaen. Valvoimme hämärässä. Pitkän yön kallistuessa lopuilleen nousi aurinko järven takaa. Se häikäisi kirkkaudellaan. Se valaisi aamumme, syömisemme ja paluumatkamme soutuveneellä. Se valo jäi lähtemättömästi sieluuni. Miten mikään voisi voittaa sitä valoa?

Elämä poikkeusoloissa voi tuntua elämältä hämärässä. Tämä hämärä kuitenkin päättyy aikanaan ja valo voittaa. Usko, toivo ja rakkaus voittavat pelon ja huolet. Viisas ja vastuullinen toiminta voittavat varomattomuuden. Yhteishenki voittaa vaikeudet. Aurinko nousee ja valaisee meidät ja elämämme. Se valaisee paluumme tavallisiin oloihin.

Tänä pääsiäisenä voit laittaa kädet ristiin ja huokaista yksinkertaisen rukouksen: Rakas Jumala, siunaa meitä ja tätä maailmaamme. Anna rakkautesi valaista meitä, täytä meidät toivolla ja rohkeudella. Auta meitä kantamaan niitä, joilla on vaikeaa. Ole kanssamme joka päivä. Anna meille pääsiäisen ilo.

Voit myös seurata seurakunnan jumalanpalveluksia nettisivujemme kautta. Voit näin osallistua yhteiseen jumalanpalvelukseen.

Siunatkoon sinua, läheisiäsi ja koko tätä maailmaamme pyhä Jumala – Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Juha Antikainen

vs. kirkkoherra, Iisalmen seurakunta