Uutiset

Uutislistaukseen

Kappalainen Kristiina Turkin sunnuntain saarna 19.4.

1. pääsiäisen jälkeinen sunnuntai 19.4.2020. Sanajumalanpalvelus Kustaa Aadolfin kirkossa klo 10. Pyhän evankeliumiteksti Joh. 21:1-14.

Oletko sinä kärsivällinen vai kärsimätön?

Reagoitko asioihin nopeasti vai harkiten?

Oletko kiivasluonteinen vai rauhallinen?

Tiberiaanjärven rannalla oli koolla seitsemän erilaista miestä. Ei ole yllättävää se, että juuri Pietari sanoi: "Minä lähden kalaan." Luonteeltaan Pietari oli voimakastahtoinen johtajahahmo. Usein hän ensimmäisenä ennätti ilmaista mielipiteensä. Pietarin kyvyt eivät aina riittäneet tahdon tasolle. Rohkeasti hän oli ilmoittanut, että on valmis vaikka kuolemaan Jeesuksen puolesta, mutta tiukan paikan tullen hiilivalkealla Pietari kielsi Jeesuksen ja pakeni paikalta.

"Me tulemme mukaan", vastasivat toiset Pietarille.

Yksi vastaajista oli Tuomas, tuo kuuluisa epäilijä. Kun Jeesus ensimmäisen kerran ilmestyi opetuslapsille ylösnousemuksensa jälkeen, Tuomas ei ollut paikalla. Kun toiset kertoivat Jeesuksen ilmestyneen, hän sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko." Epäilijästä tuli kuitenkin tunnustaja. Sillä kun viikon kuluttua Jeesus ilmestyi opetuslapsille toisen kerran, Tuomas vakuuttui ylösnousemuksen todellisuudesta ja sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"

Kalaan lähti myös Natanael. Kun Jeesus kohtasi Natanaelin ensimmäisen kerran, hän sanoi: "Sinä olet oikea israelilainen, mies vailla vilppiä!" Jeesus lupasi Natanaelille, että hän saa nähdä suuria tapahtumia.

Kalaan lähtivät myös Sebedeuksen pojat, Jaakob ja Johannes. He olivat Jeesuksen ensimmäisiä seuraajia ja lähimpiä ystäviä Pietarin ohella. Nämä kolme olivat läsnä monissa tärkeissä tilanteissa. Täällä Kustaa Aadolfin kirkon alttaritaulussa he ovat Jeesuksen mukana rukoilemassa kirkastusvuorella. Ehkä tämä läheinen suhde Jeesukseen sai heidät itsekkäästi havittelemaan kunniasijoja Jeesuksen tulevasta valtakunnasta. Tämän johdosta muut kymmenen opetuslasta suuttuivat heille. Jeesus puuttui tilanteeseen opettamalla, että hänen seuraajiensa ei pidä kilpailla keskenään kunniapaikoista vaan suurin on se, joka palvelee. Jeesus antoi Jaakobille ja Johannekselle nimen ukkosenjylinän pojat luultavasti heidän luonteensa kiivauden vuoksi. Kun Samarian kylä kieltäytyi ottamasta Jeesusta vastaan, he kiivastuneina kysyivät Jeesukselta: "Tahdotko, että käskemme tulen iskeä taivaasta ja tuhota heidät?" Jälleen Jeesus joutui opettamaan heitä, että kiivailemisen sijaan tulee hyväksyä ja rakastaa.

Gennesaretinjärvellä kalasti myös kaksi opetuslasta, joiden nimiä ei kerrota. Toinen heistä oli "se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti", kuten Johannes evankeliumissaan ilmaisee. ”Se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti” oli viimeisellä aterialla Jeesusta lähimpänä ja seisoi naisten kanssa ristin juurella, kun muita opetuslapsia ei näkynyt. Vaikka Pietari usein reagoi eri tilanteissa ensimmäisenä, rakkain opetuslapsi ehti tyhjän haudan todistajaksi ennen Pietaria ja tunnisti ensimmäisenä Tiberiaanjärven rannalla olleen ylösnousseen Vapahtajan.

Kun Jeesus valitsi seuraajiaan, hän toimi viisaan yritysjohtajan tavoin: hän hankki tiimiinsä erilaisia luonteenpiirteitä ja erilaisia kykyjä omaavia jäseniä, jotka täydensivät toisiaan. He eivät olleet mitään uskon sankareita tai superihmisiä. Välillä he olivat hyvinkin kovapäisiä oppilaita, kuin seitsemän veljestä konsanaan. Vaikka he olivat kolmen vuoden ajan saaneet parasta mahdollista opetusta - eivätkä mitään lukkarin koulua tukkapöllyineen ja selkäsaunoineen - he eivät käsittäneet kaikkia asioita.

Rakkaat ystävät, eikö tämä olekin hyvin lohdullista. Jeesus kutsuu seuraansa keskeneräisiä ja puutteellisia. Kutakin hän opettaa tarpeen mukaan. Kieltäjä saa uuden mahdollisuuden tunnustaa Mestarinsa. Epäilijälle annetaan kokemus Jeesuksen olemassaolosta. Itsekkäitä ja kiivasluonteisia Jeesus opettaa huomaamaan, kuinka lähimmäisenrakkaus ja kunnioitus suojelevat elämää.

Oppiminen ei suinkaan tapahdu hetkessä. Elämänkoulu ja Jeesuksen läheisyys muokkaavat ihmistä, kun annamme muutokselle mahdollisuuden. Vuosien myötä voimme yhä uudestaan vakuuttua siitä, että Jumala rakastaa sinua ja minua, vaikka olemme keskeneräisiä ja teemme virheitä.

Tänään on kirkossa ja kodeissa koolla samantapainen joukko Jeesuksen seuraajia. On voimakastahtoisia ja pelkääjiä, epäilijöitä ja tunnustajia, on kiivaita ja sopuisia, on itsekkäitä ja rakkaita seuraajia. Kunnioittakaamme siis toinen toistamme erilaisina, mutta arvokkaina ihmisinä!

Vaikka Jeesus oli ylösnousemuksensa jälkeen jo kaksi kertaa ilmestynyt opetuslapsilleen Jerusalemissa, Tiberiaanjärvellä he olivat vielä neuvottomia. Elämältä tuntui tipahtaneen pohja Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Ehkäpä he illalla potkiskelivat rannan kiviä, kun Pietari lausui ajatuksensa ääneen: ”Minä lähden kalaan.” Mutta öinen aherrus ei tuottanut kokeneille ammattikalastajille yhtään saalista. Mikä pettymys! Jälleen.

Aamuinen hetki rannalla on koskettava. Kuinka usein olemme olleet samassa tilanteessa kuin opetuslapset. Pettymysten ja menetysten jälkeen on vielä taisteltu eteenpäin, uskottu ja toivottu, mutta vain tyhjät verkot ovat nousseet elämän veneeseen. Umpikujatilanteessa Jeesus on ollut ihan lähellä, ehkä emme vain ole tunteneet häntä.

Jeesus kehotti heittämään verkon veneen oikealle puolelle. Ei siksi, että Jeesus olisi ihmeellisesti tiennyt kalaparvien liikkeet, vaan siksi, että tapahtumalla oli taivaallinen siunaus. Oikealla on Raamatun maailmassa vahva vertauskuvallinen merkitys. Oikea käsi on suuremman siunauksen käsi. Viimeisellä tuomiolla oikealla puolella olevia odottaa parempi kohtalo. Jeesus istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella, kuten uskontunnustuksessa lausumme. Oikea puoli on parempi puoli.

Ihmeellinen kalansaalis sisälsi 153 kalaa. Antiikin ihmiset tiesivät kirjoistaan, että maailmassa oli 153 kalalajia. Vertauskuvallisesti kalojen lukumäärä kuvaa, että ihmisten kalastajien on julistettava ilosanomaa kaikille maailman kansoille. Siinä tehtävässä tarvitaan meitä jokaista. Jokaista sellaisena persoonana kuin on. Saamme reilusti lyöttäytyä Jeesuksen seuraan ja kokea opetuslasten tavoin: ”Se on Herra!”

Jeesus sanoi yön uurastaneille, nälkäisille opetuslapsille: ”Tulkaa syömään!” Meitäkin Mestari ruokkii sanallaan ja sakramenteillaan. Hän huolehtii omistaan. Jeesus antoi meille esikuvan välittämisestä ja rakkaudesta. Meidänkin tehtävämme on pitää huolta väsyneistä, turhautuneista, nälkäisistä, ihan jokaisesta. Koko elämämme ajan saamme opetella Jeesuksen seurassa kulkemista ja ihmisten kalastamista, aivan kuten Jeesuksen ensimmäiset seuraajat.

2020-04-19 10:00:00.0