Lähetyskirpun joulukausi avautuu historiaa muistellen

Iisalmen seurakunnan Lähetyskirpun joulukausi avataan lauantaina 5.12.2020 tapahtumalla, jossa julkaistaan Lähetyskirpun historiikki. Tapahtumassa on paikalla myös entiset seurakunnan lähetysvastaavat ja Radio Sandels.

WEB_lukkari_lähetyskirppu logo_500x333.png

Lähetyskirpun joulun avauksessa voi tutustua Lähetyskirpun historian vaiheisiin, nauttia glögiä ja piparia, ostaa jouluarpoja sekä tehdä jouluisia ostoksia pukin konttiin. Seurakunnan käsityökerho on valmistanut tuotteita erityisesti pehmoisiin paketteihin, kuten lapasia, sukkia ja painettuja tyynyliinoja. Tapahtumaa vietetään 5.12.2020 klo 10-14 ja historiikki julkaistaan n. klo 11.

Lähetyskirppu on toiminut Iisalmessa jo 33 vuotta, keräten varoja lähetystyön hyväksi. Nimen kirpputorille keksi aikoinaan rovasti Pentti Rönkkö. Aune Taskinen aloitti Lähetyskirpun toiminnan vuonna 1987 ensimmäisenä vapaaehtoisvastaavana Korolaisen sinisessä talossa Karjalankadulla. Viimeiset viisi vuotta kirpputori on toiminut Kauppakadulla.

“Aune Taskisen aloitellessa toimintaa Lähetyskirppua lämmitettiin pääosin puilla, koska sähkölaskut vanhassa talossa nousivat liian suuriksi. Talkoilla puut pinottiin liiteriin ja kannettiin vuoroviikoin sieltä sylikaupalla sisälle. Pakkasella piti lämmittää yötä myöten, etteivät vesiputket ja wc jäätyisi. Aune pesi kirppuun lahjoitetut likaiset vaatteet ja silitti ne, sekä tarvittaessa parsi ja paikkasi sekä ompeli puuttuvat napit ja vetoketjut.” Kertoo Tuula Airaksinen.

Lisätietoja: Iisalmen seurakunta, kirpputorityöntekijä Anne Maria Halonen, 044 733 5226, annemaria.halonen@evl.fi.

2020-11-26 14:18:53.0