Lohtuhuiviryhmäläisten kokoontumiset alkavat

Lohtuhuiviryhmä kokoontuu jälleen Iisalmessa syyskuusta alkaen valmistamaan lohtuhuiveja menetyksen kokeneille. Ryhmässä vapaaehtoiset seurakuntalaiset neulovat myös kastesukkia vauvaperheisiin, villasukkia sekä pyörätuolipeittoja.

Lohtuhuivi, kastesukkia ja pyörätuolipeittoja.

Kuva: Arttu Lipponen

Syksyn ensimmäinen Lohtuhuiviryhmä kokoontuu maanantaina 6.9. klo 12.00 kokoontumistila Olkkarissa. Kokoontumisia on syksyn aikana kerran kuukaudessa. Omia lankoja mukaan ei tarvitse, sillä langat käsitöihin tarjoaa seurakunta.

Lohtuhuiviryhmä on kokoontunut Iisalmessa parin vuoden ajan.

“Aloite lohtuhuiviryhmään tuli vapaaehtoisilta. Lohtuhuivien lisäksi vapaaehtoiset neulovat kastesukkia, villasukkia niin aikuisten kuin lastenkin koossa sekä pyörätuolipeittoja laitoksiin. Lohtuhuiveja ja villasukkia on neulottu jo useita satoja” kertoo Iisalmen seurakunnan diakoniaviranhaltija Raija Autio.

Uusiakin ideoitakin ryhmässä toteutetaan.

“Tulevana syksynä vapaaehtoiset ovat suunnitelleet alkavansa tekemään myös lohtunalleja, joka voidaan antaa perheeseen, jota on suru kohdannut ja jossa on pieniä lapsia”, Autio toteaa.

Neuleet on otettu kiitollisina vastaan

Papit ja diakoniatyöntekijät vievät lämpiä ja pehmeitä neuloksia sureville omaisille, kastekoteihin ja hoitolaitoksiin. Aikuisten villasukat menevät yksinäisille seurakunnan diakoniatyön kautta muun muassa joulun aikaan.

"Lohtuhuivin saaneet ovat olleet hämmästyneen ilahtuneita ja kiitollisia siitä, että joku tuntematon lähimmäinen haluaa osoittaa surevalle myötätuntoa. Lohtuhuivi antaa lämpöä ja lohtua suuren surun keskellä.” kertoo Iisalmen seurakunnan kappalainen Kristiina Turkki.

Kauniita kastesukkia on myös ihasteltu ja otettu ilolla vastaan.

“Kastesukat lämmittävät pikkuisia varpaita, ja ne muistuttavat rakkaan lapsen ensimmäisestä, tärkeästä juhlasta." Turkki kommentoi

Lohtuhuiviryhmään ovat tervetulleita myös uudet neulomisesta kiinnostuneet vapaaehtoiset ja lisätietoja ryhmästä voi kysyä diakoniaviranhaltija Raija Autiolta. Lisätietoja: Iisalmen seurakunta, diakoniaviranhaltija Raija Autio, 044 733 5224, raija.autio@evl.fi

2021-08-27 13:21:42.0