Yhteisvastuu 2018 torjuu nälkää ja köyhyyttä

Suomessa vuoden 2018 keräysvaroin tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteistyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa. Keräys käynnistyy 4.2.2018 ja jatkuu 1.5. asti.
yv_sydan_logo_rgb_web_verkko_THUMB.jpg

Seurakunnissa yhteisvastuuvaroin pyritään tuomaan välitöntä helpotusta vähävaraisten ihmisten arkeen esimerkiksi ruoka-avun kautta.

Ulkomailla yhteisvastuuvaroin autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Heille turvataan muun muassa riittävän ravinnon ja puhtaan veden saanti sekä mahdollisuus terveydenhoitoon, majoitukseen, lasten koulunkäyntiin ja perheiden toimeentuloa parantavaan koulutukseen. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Konsertteja ja pizzaa Yhteisvastuun hyväksi

Yhteisvastuu näkyy kaikissa seurakunnissamme monin eri tavoin. Jokaisessa seurakunnassa järjestetään perinteisten lipaskeräysten lisäksi erilaisia tapahtumia. Iisalmessa järjestetään 17.3. klo 19.00 alkaen gospelyhtye Caminanten konsertti, jossa kolehti kerätään Yhteisvastuulle. Lapinlahdella Caminanten konsertti on 18.3. klo 18.00 alkaen. Varpaisjärvellä järjestetään pe 16.2. klo 11.00 alkaen seurakuntatalolla pizzaperjantai, jossa myydään pizzaa Yhteisvastuun hyväksi. Sonkajärvellä pelataan perinteiseen tapaan lentopalloturnaus 14.4. ja Pielavedellä lauletaan kauneimpia hengellisiä lauluja Yhteisvastuu nimissä 15.4. klo 19.00 alkaen.

Kaikki Iisalmen Yhteisvastuu-tapahtumat voit kurkata täältä.

Mikä on Yhteisvastuu?

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.

60 % tuotosta ohjataan vuosittain Kirkon Ulkomaanavun välityksellä katastrofiapuun, 20 % Kirkon diakoniarahaston kautta myönnettävään taloudelliseen apuun hädässä oleville Suomessa ja 20 % paikallisseurakuntien tekemään avustustyöhön.

Joka kevät Yhteisvastuun tuhannet vapaaehtoiset lähtevät liikenteeseen keräyslippaiden ja -listojen kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti. Keräyksen esimies vuonna 2018 on Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen.

Lue lisää www.yhteisvastuu.fi ja www.facebook.com/yhteisvastuu

Lisätietoja,

Iisalmen seurakunta, keräysvastaava Ritva Mustonen, 044 7335 221