Vapaaehtoisena seurakunnan ympäristötyössä

Eija Mäki ja joukko vapaaehtoisia tekee arvokasta ympäristötyötä hautausmaalla. Mistä tässä on kyse? Lue Eija Mäen kirjoittama juttu ja huom. Tule Kierrätyskranssipajaan tiistaina 22.10. klo 12 Lähetyskirppuun.

Kierrätyskranssi-paja 750x500 Lukkari_THUMB.jpg

Kurkkaa kierrätyskranssi -pajasta lisää tästä

Vapaaehtoisena seurakunnan ympäristötyössä

Menetimme suvussamme kaksi vuotta sitten rakkaan nuoren aikuisen, joka paitsi kulutti säästeliäästi, myös pyrki kierrättämään kaiken mahdollisen. Häntä ajatellen halusin purkaa hänen haudaltaan kukkalaitteet niiden kuihduttua.

Talven kolkutellessa kukkalaitteet ehdittiin silloin viedä pois, mutta ajatus jäi itämään. Olisiko mahdollista purkaa ja lajitella hautausmaalla kertyvä "jäte" ja kierrättää se tai palauttaa se luonnon omaan kiertokulkuun niin, ettei se olisikaan jätettä vaan uutta raaka-ainetta?

Kuten rakkaat ihmiset, myös luonto ja sen antimet ovat meillä vain lainaa.

Meitä on kehotettu viljelemään ja varjelemaan maata ja luontoa. Silti otamme sieltä raaka-aineita, kulutamme enemmän kuin maapallosemme sietokyky kestää.

Jokainen meistä voi kuitenkin tehdä jotain asian hyväksi.Yksittäin ajateltuna pieniä tekoja, mutta pienistä puroistahan ne suuret virratkin lopulta syntyvät.

Vuoden 2018 syksyllä aloitimme ystäväni Riitan kanssa kukkalaitteiden purkamisen. Haudoilta pois kerättyjä seppeleitä oli kertynyt kymmeniä, samoin saimme purettua melkoisen kasan myös kukkalaitteita. Kuluneena kesäkautena joukkomme on kasvanut, ja olemme kokoontuneet noin kuukauden välein purkutalkoisiin.

Parituntinen kuluu nopeasti, ja tuokion päätteeksi mieltä ja silmää ilahduttavat lajitellut kasat eri materiaaleja. Biojätettä tulee tietenkin eniten. Seppelepohjia ja kukkalaitteiden muovisia sidontakahvoja voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen. Sidonnassa käytetyt metallihakaset ja rautalangat lajittelemme uusiokäyttöön tai metallikierrätykseen, siistit rusetitkin jatkavat vielä elinkaartaan. Sidonnassa käytetyille oasissienillekin meillä on tulossa kokeiluun uutta käyttöä.

Sekajätettä jää lopulta yllättävän pieni määrä!

Miksi me teemme tätä?

”Olen mukana, koska arvostan suuresti seurakuntaa, kaikkea sitä hyvää, mitä se tekee kaiken ikäisille ihmisille, ja rakastan luontoa, ja jos voin tehdä jotain auttaakseni molempia, teen sen koko sydämestäni ja mielelläni, ja vielä oikein mukavien ihmisten kanssa”, sanoo Anne-Mari.

"Huolenpito ympäristöstä ja yhteinen tekeminen voimavarojen mukaan on iso ilo!", tuumailee Riitta.

Liisan mielestä yhdessä tekeminen, mukavassa seurassa toimiminen on tervetullutta vaihtelua arkeen. Hän vielä lisää, että tuntuu hyvältä tällä tavalla pienentää seurakunnalle kalliin sekajätteen määrää.

On tullut tätä kautta pohtineeksi kierrätyksen parantamista myös omassa "huushollissa".

Leena toivoo, että esimerkkimme saisi muutkin seurakunnat innostumaan tällaisesta vapaaehtoistyöstä, joka on samalla mukavaa yhdessä oloa. Uusia vapaaehtoisia mahtuu myös meidän ryhmäämme mukaan. Hän jatkaa, että on tullut tätä kautta pohtineeksi kierrätyksen parantamista myös omassa 'huushollissa'.

Tellervo tiivistää ajatuksensa: "Kukkalaitteiden purku on kierrätystä pienessä mittakaavassa, pienessä näkyy suurempi kuvio. Porukkahan on niin ihanaa väkeä, helppo on olla siinä yhtenä mukana ja puhella tekemisen lomassa."

Marja-Liisa tuli mukaan porukan innostamana ja toteaa lyhyesti: "Ihan kivaa hommaa!". Marja-Leenakin mielestä parituntinen kuluu mukavasti hyvän asian parissa, omalta osaltaan hiilijalanjälkeä pienentäessä.

Kotipihallamme olemme ihmetelleet ja ihastelleet puutarhakompostin toimintaa ja luonnon kykyä muuttaa kasvijäte muutamassa vuodessa  muhevaksi mullaksi. Olisipa hienoa, jos seurakuntien hautausmailla muhisi kullakin oma puutarhakompostinsa, joka tuottaisi multaa hautausmaiden tarpeisiin. Kompostit olisivat kooltaan tietysti ihan eri luokkaa, ja vaatisivat järeämmät välineet kuin kotikompostin talikko ja hentoinen hauikseni.

Antoisasta vapaaehtoistyöstä iloiten,

Eija Mäki
iisalmelainen seurakuntalainen

Kurkkaa lisää ympäristö asioista tästä