Taloudellinen tukeminen

Diakonian taloudellinen avustaminen on tarkoitettu osaksi ihmisen kokonaisvaltaista tukea. Varsinainen taloudellinen avustaminen on luonteeltaan tilapäistä ja yleensä kertaluonteista tukea vaikeasta tilanteesta yli pääsemiseksi.

Diakoniatyöntekijän kanssa selvitetään ihmisen tilannetta aina kokonaisvaltaisesti ja aineellinen tuki on vain yksi osa auttamista. Samalla selvitellään taloudellisten vaikeuksien syitä ja punnitaan eri vaihtoehtoja niistä selviämiseksi.

Diakonian tarjoama taloudellinen tuki on aina viimesijainen tuki. Yhteiskunnan tukitoimet, kuten toimeentulotuki ja asumistuki ovat lakisääteisiä ja ensisijaisia. Diakonian antama taloudellinen apu on vasta näiden jälkeen tulevaa, tarveharkintaista apua.  Avustuksen myöntämisen ratkaisee aina ihmisen yksilöllinen tilanne.

Hakeaksesi taloudellista apua sinun ei tarvitse kuulua kirkkoon.  Apua on haettava henkilökohtaisesti, toisen puolesta ei voi asioida.

Toimi näin, kun kaipaat apua taloudellisissa vaikeuksissa

• Ota yhteys diakoniatyöntekijään ja sovi tapaamisaika, kerro miksi tarvitset taloudellista tukea.
  • Diakoniatyöntekijän luo voit tulla keskustelemaan ja hänen kanssaan voitte selvittää tarvittavat avut.
  • Taloudellisen avustuksen hakemusta varten tarvitaan tositteet kaikista tuloista ja menoista. Ota tapaamiseen mukaan myös viimeisin tiliote ja mahdollinen toimeentulotukipäätös. Myös kielteinen toimeentulotukipäätös on tärkeä tieto.
  • Tapaamista varten sinun ei tarvitse tulostaa asiakirjoja, jos voit näyttää ne vaikkapa älypuhelimen pankkisovellusta hyödyntäen. Mikäli et tiedä mistä löydät tarpeelliset tositteet, voit silti olla yhteydessä diakoniatyöntekijään
  • Saavu tapaamiseen sovitusti. Diakoniatyöntekijä on vaitiolovelvollinen ja siksi asioista voi puhua avoimen rehellisesti. Avustusprosessissa selvitetään asiakkaan taloustilanne sekä tilanteeseen johtaneet syyt.
  • Avun tarve ja avun muoto harkitaan aina yksilöllisesti.

Taloudellinen avustaminen on pääsääntöisesti kertaluonteista kriisiapua, mutta muu tukeminen on tarvittaessa pitkäaikaista. Avustaminen voi olla ruoka-apua tai osto-osoitus esimerkiksi seurakunnan kirpputorille. Joskus taloudellinen avustus voi olla myös tukea laskujen maksussa.

Avustuksia ei voi saada käteisenä, vaan tuki toteutetaan joko maksamalla suoraan lasku velkojalle tai osto-osoituksina.

Avustusta ei myönnetä, jos

• et hae yhteiskunnan lakisääteisiä tukia
  • et ole itse yhteydessä ja kiellät meidän välttämättömät yhteydenotot muihin auttajiin, velkojiin, asianosaisiin ja mahdolliseen edunvalvojaan
  • et suostu henkilötietojesi tallentamiseen asiakasohjelmaamme
  • annat tietoisesti vääriä tietoja tilanteestasi tai käytät myönnettyä avustusta väärin
  • et ole kirjoilla Iisalmessa

Asioihin on hyvä tarttua heti, kun ne tulevat ajankohtaisiksi! Ennakoi omaa taloudellista tilannettasi ja käänny rohkeasti puoleemme jo ennen kuin maksut alkavat kasaantua tai jäädä rästiin!

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Ylä-Savon talousneuvola

Olemme nyt joulutauolla ja jatkamme toimintaa 5.2.2024 klo 13-14

Talousneuvolassa:

• Voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioista.
  • Voit saada neuvoja ja pohtia tilannettasi asiantuntijoiden kanssa.

Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista.

Halutessasi voit asioida anonyymisti.

Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Toiminnassa mukana Iisalmen seurakunta, Kela, Työikäisten sosiaalipalvelut, Iisalmen Kulttuurikeskus,  talous- ja velkaneuvonta sekä Ulosottolaitos.

Ylä-Savon Talousneuvola on avoinna ma 5.2.2024, 19.2.2024, 4.3.2024, 18.3.2024, 15.4.2024, 29.4.2024, 13.5.2024, 27.5.2024, 10.6.2024

klo 13-14.

Puh: 050 4344027.

Lämpimästi tervetuloa!

Talousneuvolasta saa apua ammattilaisilta.