Kuopion hiippakunnan lähetysjuhla Iisalmessa 31.8.-1.9.2024, ohjelma

Kuopion Hiippakunnan lähetysjuhla Iisalmessa 31.8.-1.9.2024 ohjelma

Lähetysjuhlan ohjelmassa on yhteisiä tilaisuuksia ja pienempiä, eri pajoisssa olevia tilaisuuksia. Tapahtumapaikkoina ovat Iisalmen Kulttuurikeskus, Pyhän Ristin kirkko ja seurakuntatalo. Info-sivulla on tarkempi tieto paikoista. Päivää vievät eteenpäin päivien emäntä Arja Jelekäinen ja isäntä Miikka Huuskonen.

Muutokset mahdollisia, ohjelma päivittyy kevään aikana.

Lauantai 31.8.2024

10.00 Avajaiset, Eino Säisä -sali, kulttuurikeskus

Avajaisissa mukana mm. Whitney Gerdes, kansainvälisen pakolaisverkoston (The Refugee Highway Partnership) RHP:n Euroopan johtaja,  Dina Katanacho, Arabi-Israelin Pipliaseuran pääsihteeri, Feymi Madzhirov, Istanbulin luterilaisen kirkon johtava pastori, projektikoordinaattori Maria Mountraki kirkkohallituksesta sekä housebändi.

11.00 Raamattutunti, Eino Säisä -sali, kulttuurikeskus

Raamattutunnin aiheena on "Evankeliumin ilo lähetyksen motivaationa ja innostajana". Lähetysjohtaja Jukka Kääriäinen, Kylväjä

12.00 Ruokailu, seurakuntatalo. Ruokailu on ennakkoon ilmoittautuneille.

Ruokatauon aikana yhteislauluja Kulttuurikeskuksen Eino Säisä salissa housebändin johdolla

13.30 Pajat

Lähetystyössä ja kirkon kansaivälisessä työssä olleiden vertaistapaaminen
- tapaamista luotsaa eteenpäin Arja Jelekäinen

Mediatyö lähetyksessä
- Medialähetys Sanasaattajat ovat tehneet puoli vuosisataa medialähetystä

Pakolaisten tuoma evankeliumi, Karl Collaan -sali
- Whitney Gerdes, kansainvälisen pakolaisverkoston (The Refugee Highway Partnership) RHP:n Euroopan johtaja

Raamattu ja rauhantyö Lähi-idässä, Eino Säisä -sali, Kulttuurikeskus
- Dina Katanacho, Arabi-Israelin Pipliaseuran pääsihteeri sekä asiantuntija, raamatunkäyttö sekä  Paavo Huotari, Suomen Pipliaseura ry

Siioninvirsiseurat, Pyhän Ristin kirkko
- Puhumassa mm. Mari Teinilä, toimittaja sekä Jorma Kukkonen, pastori. Rukouksen muotoon puetut ja kansanveisuun tapaan ilman säestystä veisattavat Siionin virret ovat herännäisseurojen tunnusmerkki ja tärkein elementti. Virsiä ei valita ennalta, vaan ne ovat seuraväen spontaani vastaus puheeseen.

Globaali kirkko – Auttajasta vaikuttajaksi. Huom! Pajan kesto klo 13.30-15.15
- Onko väki lähetys- ja kv diakonian piireissä hiipumassa? Globaalin kirkon tarkoituksena on pitää yllä toivoa ja katsella kriittisesti tapoja tukea ja auttaa. Ei ole vain yhtä tapaa toimia paikallisesti ja ajatella globaalisti. Työpajassa etsimme uutta kipinää ja haastamme ajattelutavan muutokseen; ei ole meitä ja muita, ei auttajia vaan vaikuttajia. Kanavaa fasilitoi Kirkon Ulkomaanapu. Valmistelussa mukana ovat olleet myös Pipliaseura ja Lähetysseura.

14.30 Pajat

Käännyttämisestä kumppanuuteen, auttamisesta osallisuuteen, Karl Collaan -sali
- aiheesta alustamassa ja keskustelemassa Kansanlähetyksen lähetti Jouni Haverinen ja Istanbulin luterilaisen kirkon johtava pastori Feymi Madzhirov.

Tehhään yhessä hyvvee - vapaaehtoisena seurakunnassa
- Ideointipaja vapaaehtoisena seurakunnassa. Vapaaehtoistoimintaa luotsaa eteenpäin Sirkku Muilu, Iisalmen seurakuntaneuvoston jäsen, Sanna Wåg, Kiuruveden seurakunnan lähetyssihteeri ja Tanja Reinikainen, Iisalmen johtava diakoniaviranhaltija

Kiitollisuus luomakunnasta - mihin meitä kutsutaan?
- TT, pastori Pauliina Kainulainen

Lähetyskumppanuus, Eino Säisä -sali
- Lähetyskumppanuuden merkitys Jordanian ja Pyhän maan ev.lut. kirkossa. Piispa Sani Ibrahim Azar ja Upu Leppänen

15.30-16.30     Pääjuhla: Tapahtukoon sinun tahtosi, Eino Säisä -sali, kulttuurikeskus
Pääjuhlassa piispa Azarin teemana on ajankohtainen aihe Rauha, toivo ja sovinto. Lisäksi kuullaan tervehdyksiä lähetyskohteista ympäri maailman ja lauletaan yhdessä housebändin johdolla.

17.00 Messu, Pyhän Ristin kirkko
Messua ovat toteuttamassa lähetysjuhlan vieraita yhdessä pastori Heli Heikkisen ja lähetysjuhlan suunnittelutyöryhmän kanssa. Illan messussa on myös vapaaehtoisten tehtäväänsiunamainen.

Kolehti kerätään Iisalmen rovastikunnan yhteiseen kohteeseen Suomen Lähetysseuran kautta Etiopiaan, jossa tuetaan vähävaraisia ja vammaisia lapsia ja nuoria.

n 18.20 messu ja lauantain ohjelma päättyy

Lauantain oheisohjelmaa

Lähetyskirppu avoinna klo 10-15, osoite Kauppakatu 15

Lähetyslämpiössä mm. lähetysjärjestöjen esittelypisteet, Pähee - virtuaalinen päihdekasvatus peli, Ripari pakopeli

Ulkoilukohteena Kirkkopuisto, jossa sijaitsee Pyhän Ristin kirkko, Vaikeiden aikojan muistomerkki (Pyhän Ristin kirkon vieressä), Myrskylintu (Pyhän Ristin kirkon vieressä), Pikarijäkälät (Kulttuurikeskuksen piha), Juhani Ahon patsas, Kauppis-Heikin patsas, Iisalmen silhuetti, Veteraanien muistomerkki (Nuorisotalon edessä), Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki (Profeetta Eliaan kirkon edessä), Profeetta Eliaan kirkko.

Sunnuntai 1.9.2024, Pyhän Ristin kirkko

9.00-9.45  ”Elämäni virsi”, lauluja kiitollisuudesta

10.00 Piispanmessu
Messussa mukana piispa Sani Ibrahim Azar, piispa Jari Jolkkonen, kirkkoherra Sanna Komulainen, Iisalmen rovastikunnan kirkkokuorot.

11.40 Kumppanuussopimuksen allekirjoittaminen Jordanian ja Pyhän maan ev.lut. kirkon, Suomen Lähetysseuran ja Kuopion hiippakunnan kesken

12.00 Kirkkokahvit, vapaaehtoinen kahvimaksu

12.45 Miten kristillinen lähetystyö tukee vakaan demokratian kehittymistä? Piispa Jari Jolkkonen kanssa keskustelemassa ministeri Sari Essayah, Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian ja Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala.

n 14.15 Lähetysjuhla päättyy.