Yhteisen kirkkovaltuuston 3.10.2023 kokouksen päätökset

Maa-alueen vuokraaminen Ilmatar Pielavesi Vornankorpi Oy:lle

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti vuokrata maa-alueen tuulivoimayhtiölle Pielavedeltä.

Kokouksessa äänestettiin ensin asian pöydällepanosta ja sen lisäksi tehtiin vielä vastaehdotus, josta äänestettiin. Hannu Kantola esitti Merja Pulkkisen kannattamana, että asia jätetään pöydälle lisäselvityksiä varten. Asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 24 - 10. Sen jälkeen Hannu Kantola esitti Tuomo Kantolan ja Merja Pulkkisen kannattamana, että asiasta pyydetään ennen päätöksentekoa Nilakan seurakuntaneuvoston lausunto. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 24 jaa-ääntä, 9 ei-ääntä ja 1 äänesti tyhjää ja näin yhteisen kirkkoneuvoston päätös tuli yhteisen kirkkovaltuuston päätökseksi ja maa-alue päätettiin vuokrata tuulivoimayhtiölle Pielavedeltä.

Ilmatar valmistelee Pohjois-Savossa Pielaveden alueelle noin 130-180 MW:n tuulipuistoa. Vornankorven suunnittelualue sijaitsee Iso-Pangan ja Petäjäjärven välisellä alueella, rajautuen idässä Kuopion kaupungin rajaan ja etelässä Tervon kunnan rajaan.

Tuulivoimapuiston käyttöön suunnitellulla alueella on useita eri kiinteistöjä ja alueelle sijoittuu Ylä-Savon seurakuntayhtymän omistamia maa-alueita kiinteistöistä Pappila 595-422-16-112 sekä Panganniitty 595-422-17-35.

Sopimus on määräaikainen, jonka voimassaoloaika päättyy 31.12.2073. Vuokrasopimuksella vuokralainen saa oikeuden käyttää vuokra-aluetta tuulivoimapuiston suunnitteluun, rakentamiseen, toimintaan ja purkamiseen. Tuulivoimapuisto koostuu yhdestä tai useammasta tuulivoimalasta sekä siihen liittyvistä rakennelmista ja infrastruktuurista. Vuokran suuruus määräytyy tuulivoimaloiden määrästä ja niiden sijainnista, rakennettujen alueiden määrästä ja sijainnista, sekä vuokratusta maa-alueesta, joka sijoittuu osayleiskaava-alueelle.

Kirkollisveron tuloprosentti säilyy ennallaan

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Ylä-Savon seurakuntayhtymän vuoden 2024 kirkollisveron tuloveroprosentiksi 1,65 %.

Kirkollisverotilityksiä on syyskuun loppuun mennessä kertynyt kuluvana vuonna 10,9 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2022. Tämän taustalla nähdään olevan ansiotulojen kasvu ja eläkkeiden korotukset. Vuoden 2023 verokertymää ennakoidaan kuitenkin heikentävän merkittävästi vuoden 2022 verotuksesta tuleva 204.000 euron negatiivisen oikaisu ja loppuvuodesta tuleva todennäköinen kirkollisverojen jako-osuuden negatiivinen oikaisu.

Vuonna 2024 taloutta rasittaa merkittävästi henkilöstökulujen kasvu ja yleinen kustannustason nousu. Talousarvioraamin 1,5 prosentin kustannussäästöistä ja ennakoidusta 0,5 prosentin kirkollisverokertymän kasvusta huolimatta talousarvio näyttää ensi vuodelle 142 000 euron alijäämää. Suuria vaikeuksia tuottaa vuoden 2023 palkkoihin tehty yleiskorotus (5 %) ja 1.2.2024 voimaan tuleva vähintään 2,5 prosentin korotus. Henkilöstökulujen arvioidaan kasvavan vuodesta 2022 vähintään 220 000 eurolla. Yleinen kustannustason nousu inflaation myötä tuo taloudelle oman painolastinsa.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän taloudellinen tilanne on ollut käyttötalouden huomattavista kustannusvähennyksistä huolimatta haastava koko toiminta-ajan ja tulokset ilman kertaluontoisia kiinteistöjen myynneistä kertyneitä myyntivoittoja pääsääntöisesti alijäämäisiä.

Yhteisen kirkkovaltuuston 3.10.2023 kokouksen pöytäkirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (domus.evl.fi)

Lisätietoja: Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 733 5211, katariina.bergbacka@evl.fi

2023-10-04 12:53:00.0