Iisalmen vuoden 2023 Lucia-neito on Laura Kallio

Iisalmen vuoden 2023 Lucia-neito on 9-luokkalainen Laura Kallio. Perinteistä kaikille avointa Lucia-juhlaa vietetään tiistaina 13.12. Pyhän Ristin kirkossa klo 14.00 alkaen.

Lucia 2023 Laura Kallio.jpg

Lucia-neito esiintyy yhdessä Lucia-kuoron kanssa Juhani Ahon koulun oppilaiden säestyksellä.

Lucia-juhla on kaikille avoin musiikkitilaisuus, jossa kaikkien on mahdollista tulla nauttimaan nuorten musiikkiesityksistä ja viettämään yhdessä valon juhlaa.

Iisalmen kaupungin tervehdyksen tapahtumaan tuo kaupungin hyvinvointijaoston puheenjohtaja, työllisyys- ja kansainvälisyyspäällikkö Virpi Jukarainen. Iisalmen seurakunnan tervehdyksen seurakuntapastori Anu Backman.

Lucian päivää vietetään Pyhän Lucian muistoksi vuosittain 13. joulukuuta. Perinteeseen kuuluu Lucia-neito, joka on pukeutunut valkoisiin vaatteisiin, punaiseen vyöhön ja kynttiläkruunuun ja pitää kädessään kynttilää. Lucian päivä liittyy valon ja pimeyden taisteluun. Luciaa voi ajatella valontuojana, sillä juliaanisen kalenterin aikana 13.12. oli talvipäivänseisauksen päivä. Nykyisissä juhlatavoissa Lucian päivän kynttilänvalo voidaan ajatella auringonpaisteen ja esimerkiksi ihmisten välisen lämmön vertauskuvaksi.

Lisätietoja tapahtumasta, opettaja Riitta Hynynen, 040 174 3424, riitta.hynynen@iisalmi.fi

2023-12-07 17:07:00.0